четвер, 18 лютого 2016 р.

СТАРШІЙ ШКОЛІ ПОТРІБНА ПРОФІЛІЗАЦІЯ
До 1 квітня спростити. Є робочі групи. Є наказ.
Що таке "спростити" програми для 10-11 з біології? Це зробити їх такими, щоб за одну годину на тиждень познайомити (не вивчити!) сучасних старшокласників з сучасною біологією.
Що таке "сучасна біологія"? Це розуміння всього, що відбувається: починаючи від "чому неможна антибіотики при вірусному захворюванні", закінчуючи "чому сталий розвиток вимагає розумного споживання".
Сучасна біологія - це семінар старшокласників, на якому відкриттям стануть істинні причини гоніння на генетиків у сталінські часи, це гордість за досягнення наших вчених та біль за втрачене назавжди лідерство в науці, це пояснення процесів з точки зору науки. Як по-новому почують старшокласники історичне "Кто был ничем, тот станет всем!" Яка відповідальність (особиста відповідальність!) з’являється у них, коли працюють над темою співвідношення генетики та впливу середовища.
(То, чому ж вже зараз не інтегрувати теми з історії і не збільшити ефективність?)
Ви знаєте, що таке пріони і каріотип? Це не тема для істерик "Нашо то дітям тре? Скіки мона тих термінів?" Пріони і каріотип - реальність звичайного життя, де незнання не звільняє від відповідальності за рішення: не лікуватися або не пройти обстеження. Таких знань (сучасних знань!) про здоров’я в курсі 10-11 класу є чимало.
(То, чому ж вже зараз не інтегрувати теми з МСП і не збільшити ефективність?)
Питає дитина: "А ви вірите у бога?" Відповідаю: "Я тобі більше скажу, я знаю, де він живе!" І після цього, ніби "понарошку" (бо спитали Смайлик «smile» ) пояснюю синтез АТФ (аденозинтрифосфорної кислоти) у мітохондріях. Руками відтворюю (зрозуміло, з танцями водночас) мембрану, яка стримує перерозподіл заряджених часток по обидві сторони і, при досягненні різниці потенціалів у 200 мВ, відкриває свої канали для потоку тих частинок. !! Енергія потоку аккумулюється в молекулах АТФ. АТФ - універсальна молекула для всього живого, вона є аккумулятором енергії. Якщо ми говоримо, що початок всьому енергія (хочеш, називай Богом), то саме ця молекула її носій у всьому живому світі, і для бактерії, і для людини.
Не зайве (перерва ще не скінчилася, вуха торчком, треба скористатися!) нагадати про фотосинтез. Хлорофіл "хапає" квант сонячного світла. З цього починається, знов таки, синтез АТФ. Накопичили сонячної енергії (аккумулювали), тепер можна і без світла синтезувати органіку з неорганіки. Тобто, творити те чудо, завдяки якому все живе на планеті має що їсти.
Цю тему як казку про домівку Бога я можу пояснити дітям будь-якого віку. Але у 10 класі програма вимагає знань хімії в цій та в інших темах. Діти тих знань не мають. Щось сталося зі сприйняттям хімії. Раніше такого не було.
Біологи довго боролися за органіку перед біохімією. Аж ось, коли , нарешті, органіка у 9, а біохімія у 10, прийшла нова програма, в якій біохімія на початку (!) 9-го.
(То, чому ж вже зараз не інтегрувати теми з хімією і не збільшити ефективність?)
Так я можу пройтися по всіх предметах, включаючи літературу. Досі не розумію, чому у програмі немає Данііла Граніна "Зубр" або Дудінцева "Белые одежды"? Недостатньо зарубіжні?
Для тих, хто дочитав. Я не за те, щоб залишити в 10-11 одну біологію. Хоча... Смайлик «smile» Я за те, щоб всі робочі групи працювали узгоджено на ІНТЕГРАЦІЮ предметів. Я вклоняюся Марія Савчин за її мілімітровку! І прошу організаторів робочих груп зі спрощення програм з біології, фізики, хімії запросити пані Марію і вислухати ЯК МАЄ БУТИ.

Немає коментарів:

Дописати коментар